left-arrow

Se alle vores services

Mikroinfluenter

Aktivering af micro influencers kan være den perfekte løsning, hvis du ønsker en bred pallette af brugerskabt indhold, som du har rettigheder til at anvende på dine egne kanaler og dine øvrige annoncer.

Adskillige studier og cases viser, hvordan brands, ved at aktivere brugerskabt indhold (UGC) i deres kampagner, har øget både konverteringsrate, engagementrate og omsætning. Samtidig har de opnået lavere klikpriser og en højere ROI på deres marketing.

Derfor skal du benytte mikroinfluenter

Højt engagement

Ved at benytte mikroinfluenter, kan I tage del i influentens stærke og højtengagerede målgruppe

Lokalt

Ønsker I at markedsføre et lokalområde, en lokal butik eller andet, der er lokationsspecifik, er det muligt at aktivere lokale mikroinfluenter

Kosteffektivt

Mikroinfluenter er typisk en kosteffektiv form for influencer marketing sammenlignet med makro- og megainfluenter

Rettigheder til brugerskabt indhold

Få mulighed for at benytte mikroinfluenterne flotte indhold i jeres markedsføring samt opbygge en solid indholdsbank

Hvad er en mikroinfluent?

Mikroinfluenter (micro influencers) er individer, der har skabt et interessefællesskab på de sociale medier indenfor et specifikt segment, fx inden for en niche som mode, boligindretning, skønhed eller gør-det-selv.

Mikroinfluenter er typisk helt almindelige forbrugere, men kan fungere som eksperter eller go-to personer indenfor sit felt. Nogle er utrolige dygtige til skabe indhold af en høj kvalitet, selvom de ikke har mange tusinde følgere. Mikroinfluenter har en særlig evne til at kommunikere budskaber med stor autenticitet, da de befinder sig i øjenhøjde med deres følgere. Denne øjenhøjde skaber en stærk relation og tillid mellem mikroinfluent og følger. Dette gør også, at mikroinfluenter typisk vil opnå en højere engagement-rate på deres indhold end større influenter.

Hos Represented arbejder vi som udgangspunkt ud fra, at en mikroinfluent i Danmark har mellem 500 og 10.000 følgere på Instagram. Man kan også være mikroinfluent på TikTok, YouTube, Twitch eller andre sociale medier.

Definitionen af en mikroinfluent kan variere efter land og hvem, man spørger. I eksempelvis USA har mikroinfluenter typisk flere følgere, og det vi i Danmark, definerer som mikroinfluenter, vil i USA blive defineret som nanoinfluenter. Det skyldes, at befolkningen er større i USA, og en profil med eksempelvis 20.000 følgere derfor i relative termer typisk anses som en mindre profil end de vil gøre i fx Skandinavien.

Hvad er værdien ved at aktivere mikroinfluenter?

De seneste år er mikroinfluenter blevet mere og mere populære for virksomheder at benytte i deres marketingmix. Det gælder virksomheder af alle størrelser. Ved at involvere mikroinfluenter, kan man som brand være tilstede hos mikroinfluenternes meget engagerede og specifikke målgrupper, hvilket gør det muligt at opnå øget kendskab og synlighed.

Mikroinfluenter er en særdeles kosteffektiv form for influencer marketing, da disse som udgangspunkt kræver en mindre investering end større influenter. Derudover er brugen af mikroinfluenter en god måde at opbygge en indholdsbank af flot, brugergenereret indhold (user generated content), man som virksomhed kan benytte i sin markedsføring.

En international case med IKEA viste, at netop brugerskabt indhold (user generated content) gav IKEA 27% højere rækkevide på deres sociale medier, 3,54 gange højere konverteringsrate og 2,7 gange højere engagementrate sammenlignet med IKEAs eget organisk skabte indhold. (Kilde: Socialnative.com)

Studier fra Meta (Facebook og Instagram) viser, at brugerne anvender 13 gange længere tid på brugerskabt indhold end på indhold skabet af brandet selv.

Ligeledes har Metas nylige studier vist, at ved at anvende det brugerskabte indhold i din annoncering, kan du opnå en 19% besparelse i din CPA (Cost Per Acquisition) og en 53% højere klikrate. (Kilde: Meta)

Det verdensberømte brasilianske sandalmærke Havainas aktiverede influencers fra en række forskellige communites for at sikre høj inklusivitet og diversitet i deres Facebook- og Instagram-videoannoncer. Denne influencer marketing-strategi resulterede i, at de opnåede 57% højere konverteringsrate, 33% lavere udgift per konvertering og det dobbelte antal salg på deres kampagner. (Kilde: Meta)

Når man aktiverer mikroinfluenter, er det meget vigtigt at sikre dit produkt eller service er relevant for influenten, samt den pågældende mikroinfluents målgruppe. Dette kan være et større arbejde, hvis man ønsker at aktivere mange mikroinfluenter, da der skal foretages en individuel vurdering af hver profil.

Når man som virksomhed køber micro influencer-kampagner ved Represented, sørger vi altid for at foretage den individuelle vurdering af hver influent inden kampagnestart, således vi sikrer os, at influenterne passer til jeres ønskede målgruppe. Vi ved, at mikroinfluenter ikke arbejder på samme måde som større influenter, og det kræver derfor en mere klar og detaljeret kommunikation for at sikre sig, at det ønskede resultat opnås.

Vi er eksperter i mikroinfluenter og ved, hvordan det bedste resultat opnås hver gang.

Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at aktivere mikroinfluenter som en del af jeres marketingmix, kan du booke et uforpligtende møde med en af vores dygtige rådgivere.

Vi skræddersyer alle kampagneoplæg til den specifikke virksomhed og dennes behov samt ønsker for at opnå det bedste resultat.

Det er altid gratis at modtage et kampagneoplæg.

Book uforpligtende møde
Book gratis videomøde